ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

فواید گیلاس برای سلامتی

سلامت و زیبایی
1402/02/05

استرس اکسیداتیو منجر به ایجاد بسیاری از بیماری های التهابی می شود که انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و گیلاس منبع غنی ویتامین C و پلی فنول ها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. برای آشنایی با فواید و ارزش غذایی گیلاس در ادامه با ما همراه باشید.

گیلاس منبع عالی ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. برای بهره مندی از فواید میوه گیلاس، حتماً سهم روزانه خود را که یک فنجان گیلاس تازه یا یک چهارم فنجان گیلاس خشک یا ۲۲۷ میلی لیتر آب گیلاس است، میل نمایید. گیلاس حاوی تعدادی مواد مغذی است که به کاهش التهاب، محافظت از سلامت قلب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

ارزش غذایی گیلاس

ارزش غذایی یک فنجان گیلاس به شرح زیر می باشد:

  • 95 کالری 
  • 1.6 گرم پروتئین
  • 0.3 گرم چربی
  • 3.2 گرم فیبر
  • 19.2 گرم قند
  • 20 میلی گرم کلسیم
  • 0.5 میلی گرم آهن
  • 17 میلی گرم منیزیم
  • 333 میلی گرم پتاسیم
  • 10.5 میلی گرم ویتامین C
ارزش غذایی گیلاس

فواید گیلاس

گیلاس دارای فواید زیادی و برای اعضای مختلف بسیار مفید می باشد. در ادامه این فواید را برای شما شرح خواهیم داد. به یاد داشته باشید که بهتر است در هر فصلی از میوه های مخصوص آن میل نمایید، زیرا که هر میوه خاصیت مخصوص به خود را داشته و مصرف به اندازه میوه ها برای بدن بسیار مفید خواهند بود.

1. کاهش التهاب و تسکین درد

گرچه انواع مختلفی از گیلاس وجود دارد، اما همه آنها مملو از ترکیبات ضد التهابی هستند! مصرف گیلاس می تواند باعث کاهش التهاب های ناشی از سکته، سرطان و دیابت باشد. هر کدام از این موارد بیان شده تهدیدی برای سلامتی هستند. مصرف گیلاس به طور خاص به کاهش نشانگرهای التهابی در خون کمک می کند.

گیلاس سرشار از پلی فنول است که گروهی از فیتوکمیکال ها هستند که به مبارزه با آسیب سلولی، کاهش التهاب و ارتقای سلامت کمک می کند.
به گفته مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ، محتوای پلی فنول موجود در گیلاس از چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و زوال ذهنی محافظت می کند.

2. بهبود خواب

بررسی برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن گیلاس، چه شیرین و چه ترش، کیفیت و کمیت خواب را پس از مدتی بهبود می بخشد. بهبود خواب زمانی که به مقدار زیر گیلاس مصرف شود اتفاق می افتد:

  • به مدت 3 روز، روزی 25 گیلاس مصرف شود.
  • به مدت 5 روز، روزی 240 میلی لیتر آب گیلاس ترش نوشیده شود.

دلیل تاثیر گیلاس بر کیفیت خواب به دلیل وجود ملاتونین طبیعی آن است. ملاتونین هورمونی است که مغز در پاسخ به تاریکی تولید می کند. این هورمون به حفظ ساعت داخلی طبیعی بدن کمک می کند و از خواب پشتیبانی می کند. 

فواید میوه گیلاس

3. بهبود عملکرد مغز

آنتوسیانین هایی که به گیلاس رنگ قرمز می دهند به بهبود سلامت مغز کمک می کند. برخی از مطالعات تایید کرده اند که نوشیدن روزانه آب گیلاس به مدت 12 هفته به مواردی از جمله بهبود حافظه در سالمندان و روان شدن کلام کمک می کند.

4. کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت

گیلاس یک میوه پیشگیری کننده برای دیابت است، زیرا در مقایسه با سایر میوه ها شاخص گلیسمی پایین تری دارد. به این معنی که منجر به تجزیه قند خون و سطح انسولین نمی شود.

همچنین گیلاس قند موجود در کربوهیدرات های پیچیده را آهسته تر تجزیه کنید. بر هورمون هایی که به تنظیم قند خون و انسولین کمک می کنند اثر می گذارد. آب گیلاس همچنین سطح کلسترول را کاهش می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به ویژه در افراد چاق کاهش می دهد.

5. گیلاس تاثیر ورزش را افزایش می دهد!

ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس به تسکین درد عضلانی ناشی از ورزش، آسیب و التهاب کمک می کنند.

گیلاس ترش و آب آن نسبت به سایر انواع شیرین موثرتر است، زیرا به ورزشکاران در موارد ذیل  کمک می کند

  • تسریع در ریکاوری عضلات
  • کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش
  • جلوگیری  از دست دادن قدرت
تاثیر گیلاس بر سلامتی

6. علائم آرتریت و نقرس را بهبود می بخشد

گیلاس به دلیل اثرات ضد التهابی که دارد علائم آرتریت و نقرس را کاهش می دهد. نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع اسید اوریک ایجاد می شود.

گیلاس با سرکوب پروتئین های التهابی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند و همچنین سطح اسید اوریک را کاهش می دهد و در نتیجه علائم آرتریت و نقرس را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که ترکیب گیلاس با داروهای نقرس 75 درصد بیشتر از مصرف دارو به تنهایی در کاهش حملات نقرس مؤثر است.

فواید گیلاس برای زنان باردار

سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری اغلب ضعیف‌تر از قبل می‌شود و مصرف منظم گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است، علاوه بر این سهم زیادی از فلاونوئیدها دارد که با عفونت مبارزه می‌کند و سطح ایمنی او را تقویت می‌کند.

علاوه بر آنتوسیانین ها، رنگدانه موجود در گیلاس در درمان عفونت های رایج و درد مفاصل در دوران بارداری، یبوست و میگرن کمک می کند. 
از آنجایی که گیلاس یک میوه فصلی است، یافتن آن در تمام طول سال سخت است، بنابراین می توان گیلاس خشک را جایگزین آن نمود. 

فواید آب گیلاس

چگونه گیلاس را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

راه‌های زیادی برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی‌تان وجود دارد، علاوه بر مصرف آن‌ها به صورت تازه، خشک یا آب‌میوه، می‌توانید آن‌ها را به اشکال مختلف زیر نیز مصرف نمایید:

  • گیلاس تازه را به سالاد میوه اضافه کنید.
  • گیلاس را به ماست و بلغور جو دوسر اضافه کنید.
  • آلبالوهای خشک را به غلات، گرانولا و موسلی اضافه کنید.
  • پوره گیلاس را به سس ها و سس ها اضافه کنید.

مصرف گیلاس چه خطری برای بدن دارد؟

مصرف گیلاس هیچ خطر یا عوارض جانبی برای سلامتی ندارد، اما اگر فکر می‌کنید برخی غذاها باعث درد یا ناراحتی شما می‌شوند، با یک متخصص تغذیه در مورد آنچه که باید بخورید و از چه چیزهایی باید اجتناب کنید، مشورت کنید.

اگر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستید، ممکن است به گیلاس، میوه ای با FODMAP بالا که حاوی فروکتوز و سوربیتول است، حساسیت پیدا کنید.

منبع: غذاچی

ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
فواید و مضرات باور نکردنی سویا
سلامت و زیبایی
فواید و مضرات باور نکردنی سویا

سویا به عنوان یک منبع غذایی قدرتمند و پرفایده، در بسیاری از سبدهای غذایی جهانی قرار دارد. این محصول، با داشتن فواید باورنکردنی برای سلامتی، به عنوان یکی از پرمصرف ترین منابع غذایی در بسیاری از کشورها شناخته شده است.

فواید گیلاس برای سلامتی
سلامت و زیبایی
فواید گیلاس برای سلامتی

استرس اکسیداتیو منجر به ایجاد بسیاری از بیماری های التهابی می شود که انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و گیلاس منبع غنی ویتامین C و پلی فنول ها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

برنج سیاه چیست؟ | فواید و مضرات برنج سیاه برای سلامتی
سلامت و زیبایی
برنج سیاه چیست؟ | فواید و مضرات برنج سیاه برای سلامتی

برنج سیاه رنگ بنفش مایل به سیاه خود را از رنگدانه ای به نام آنتوسیانین دریافت می کند که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. در چین باستان، آن را به قدری منحصر به فرد و مغذی می دانستند که برای همه ممنوع بود، مگر خانواده های سلطنتی! به لطف طعم ملایم، بافت نرم و فواید تغذیه ای فراوان، امروزه در بسیاری از غذاهای سراسر جهان یافت می شود.

فواید آووکادو و ارزش غذایی آن
سلامت و زیبایی
فواید آووکادو و ارزش غذایی آن

در سال‌های اخیر، میوه آووکادو به دلیل داشتن عناصر مغذی و دارای طعم خوشمزه، به یکی از مواد اصلی در بسیاری از آشپزخانه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی فواید آووکادو و ارزش غذایی آن می پردازیم

مهمترین فواید روزه برای سلامتی و تقویت ایمنی بدن
سلامت و زیبایی
مهمترین فواید روزه برای سلامتی و تقویت ایمنی بدن

روزه گرفتن شامل مجموعه ای از فواید سلامتی و جسمانی است که ممکن است برخی از آن غافل باشند. در طول مقاله ما به این موضوع می پردازیم که آیا روزه گرفتن در ماه رمضان برای سلامتی مفید است یا خیر.

فواید کرفس
سلامت و زیبایی
فواید کرفس

کرفس فواید و مواد مغذی بسیاری برای سلامتی دارد که به طرق مختلف سلامت بدن را ارتقا می دهد.

معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات