ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

غذاهایی که از بارداری جلوگیری می کنند

آشپزی
1400/03/23

غذا ممکن است توانایی بارداری را تحت تأثیر قرار دهد ، اما تشخیص تأثیر غذا بر بارداری از سایر عوامل دشوار است ، اما با توجه به شواهد علمی فعلی، مصرف چربی های اشباع شده و شکر مرتبط به باروری پایین در مردان و زنان هستند.

برای آماده سازی بدن برای بارداری و بهبود باروری باید وزن مناسبی داشته باشید و در دوران بارداری غذاهای سالم را انتخاب کنید. رژیم غذایی باید حاوی اسید فولیک ، آهن و سایر مواد مغذی مهم باشد.

نیاز به مشورت با پزشک برای ارزیابی وضعیت سلامتی و تعیین برنامه درمانی مناسب ، همراه با رژیم غذایی در دوران بارداری و قبل از بارداری لازم است.

غذاهای موثر بر بارداری

برخی از مواد غذایی وجود دارد که ممکن است مانند سایر عوامل سن ، وزن و برخی شرایط سلامتی بر روی باروری تأثیر داشته باشد و ممکن است بر توانایی بارداری در زنان تأثیر بگذارد.

غذاهای حاوی چربی های ترانس

در حقیقت خوردن روزانه چربی های سالم برای افزایش باروری و بهبود سلامت عمومی مهم است ، چربی های ترانس به دلیل تأثیر منفی آن بر ترشح انسولین میتواند تاثیر منفی بر روی بارداری در زنان داشته باشد.

در یک مطالعه بزرگ مشاهده ای که در سال 2007 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد ، شامل داده های بیش از 18000 زن با مشکلات باروری بود ذکر شده است که مصرف چربی های ترانس به جای کربوهیدرات ها ممکن است خطر ناباروری را به دلیل مشکلات تخمک گذاری افزایش دهد. چربی های ترانس در روغن های گیاهی هیدروژنه ، مارگارین ، غذاهای سرخ شده ، محصولات فرآوری شده و … یافت می شود.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده

مانند غذاهای شیرین ، آب میوه ها و فرآورده های دانه ای فرآوری شده. مانند ماکارونی ، نان و برنج ؛ این کربوهیدرات ها به سرعت جذب می شوند و این باعث افزایش سریع قند خون و سطح انسولین می شود و شاخص گلیسمی بالایی دارند. این ها نمونه ای از غذاهای سرشار از کربوهیدرات است که به طور قابل توجهی قند خون را افزایش می دهد.
لازم به ذکر است که ترکیب شیمیایی انسولین مانند هورمونهای تخمدان است که به بلوغ تخمک در بدن زن کمک می کند و بنابراین افزایش مداوم انسولین ممکن است باعث تولید مقادیر کمتری از هورمون های تولید مثل شود و باعث بلوغ تخمک ها و عدم تخمک گذاری شود.

غذاهایی که از بارداری جلوگیری می کنند

مصرف زیاد غذاهای دریایی

یک مطالعه مشاهده ای که در 157 زوج دارای مشکلات باروری در یک مجله بین المللی زنان و زایمان منتشر شده است بین ناباروری و میزان بالای جیوه رابطه وجود دارد و مصرف بیش از حد غذاهای دریایی با افزایش میزان خون در مردان و زنان شرکت کننده در مطالعه ارتباط دارد.
لازم به ذکر است که بدن جیوه را ذخیره می کند ، بنابراین جنین ممکن است تحت تأثیر جیوه مصرف شده توسط مادر حتی قبل از حاملگی قرار گیرد و بنابراین از مصرف ماهی های غنی از جیوه باید در طول دوره بارداری جلوگیری شود ، از جمله ماهی های حاوی جیوه میتوان به شمشیر ماهی (به انگلیسی: Swordfish) و ماهی خال مخالی (به انگلیسی: King mackerel)و کنسرو ماهی اشاره کرد.

کافئین در مقادیر زیاد

مطالعات در مورد تأثیر کافئین بر توانایی بارداری متفاوت است ، بنابراین بهتر است مصرف آن را کم کنیم ، زیرا مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی نشان داد که مصرف زیاد کافئین در مقداری بیش از 500 میلی گرم در روز ، ممکن است بر قدرت باروری تأثیر بگذارد ، زیرا مشاهده شد که زنانی که مقادیر زیادی از آن را مصرف می کنند حدود 11٪ بیشتر برای بارداری اول نیاز دارند ، در حالی که مطالعه دیگری در مجله Acta obstetricia et gynecologica اسکاندیناویکا هیچ رابطه ای بین کافئین و توانایی بارداری در زنان پیدا نکرد. شایان ذکر است که متخصصان به طورکلی موافق مصرف متوسط ​​کافئین هستند. یعنی کمتر از 200 میلی گرم در روز یا حدود دو فنجان.

هیچ غذای خاص یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که احتمال بارداری را افزایش دهد. با این حال ، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به حمایت از سلامت عمومی کمک می کند ، موارد زیر بخشی از یک رژیم متعادل است که بر بارداری تاثیر دارد.

  • پروتئین کم چرب و پروتئین گیاهی.
  • استفاده از چربی های سالم.
  • کربوهیدرات های شاخص گلیسمی پایین.
  • محصولات لبنی، چربی، سبزیجات ، میوه ها و غلات کامل.

نکاتی برای بهبود احتمال بارداری

پس از مشاوره با پزشک ، برخی از روش های زندگی می توانند در بهبود سلامت عمومی و افزایش احتمال بارداری نقش داشته باشند ، و همانطور که قبلا ذکر شد ، غذا نیز یکی از عامل ها است و بنابراین توصیه می شود ویتامین های مورد نیاز قبل بارداری مصرف شود ، برخی از نکاتی که می تواند احتمال بارداری افزایش دهد:
پس از مشورت با پزشک ، ویتامین های قبل از تولد و اسید فولیک مصرف کنید.
از استعمال سیگار خودداری کنید.
وزن سالم داشته باشید.
پس از مشورت با پزشک ، منابع آهن را از غذا یا مکمل ها مصرف کنید.
غذاهای سالم بخورید که از باروری حمایت می کنند و از مصرف غذاهایی که مطالعات نشان داده است ممکن است احتمال بارداری شما را کاهش دهد ، خودداری کنید.
از انجام ورزش سنگین خودداری کنید. این ممکن است تخمک گذاری را سرکوب کرده و تولید هورمون پروژسترون را کاهش دهد.

  • برچسب:
ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
دستور تهیه استیک
آشپزی
دستور تهیه استیک

برش هاي گوشت گاو ، طباح يا استيک قطعاتي از گوشت هستند که به منظور بدست آوردن يک تکه گوشت نرم بر روي بافت ها بريده مي شوند و مي توان استيک را از مرغ ، ماهي يا گوشت گاو تهيه کرد و اين غذا را بسرخ کردن ، کباب کردن يا حتي براي ...

غذاهای ژاپنی
آشپزی
کوکی
آشپزی
کوکی

کوکی اسنک بسیار مقوی برای کیف مدرسه کودکان است چرا که با استفاده از مواد مغذی مانند موز تهیه شده و بصورت خانگی پخته میشود؛ همچنین میتوانید به همراه کودک دلبندتان این کوکی ها را آماده کنید.

دسر با خرما
آشپزی
دسر با خرما

با توجه به خواص بسیار بالای خرما، بهتر است در میان وعده های خود از خرما استفاده کنیم. خرما سرشار از فسفر، منیزیم، پروتئین، مس، آهن، و کلسیم میباشد. خرما به سوخت و ساز بدن نیز کمک میکند.

ته دیگ
آشپزی
ته دیگ

ته دیگ همانطور که از نامش پیداست، موادی است که در ته قابلمه قرار می گیرد و بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد. ته دیگ در انواع مختلف با مواد مختلفی پخته میشود.

غذاهای نونی
آشپزی
غذاهای نونی

غذاهای نونی جایگزین خوبی برای غذاهای برنجی هستند، میتوانند گزینه خوبی برا شام و رژیم غذایی افراد باشند. چراکه بسیار سبک بوده ، سریع و براحتی تهیه میشوند. جهت تهیه غذاهای نونی با ما همراه باشید.

معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات