ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

حبوبات و روش نگهداری و پخت آن ها

آشپزی
1399/12/26

حبوبات ها یک غذای گیاهی سالم ، مقوی و اقتصادی هستند که در هر رژیم متعادل وجود دارد.

این دانه های گیاهی یکی از مهمترین مواد غذایی در جهان است که سرشار از مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین است. آنها دارای چربی کم و سرشار از فیبر هستند و در اکثر غذاهای بین المللی وجود دارد. روز جهانی نبض پس از تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2016 دهم فوریه هر سال تعیین می شد .

از جمله مشهورترین حبوبات که در سطح بین المللی شناخته می شود انواع لوبیا ، نخود ، لوبیای سویا و عدس است.

در مورد پالس ها و اهمیت آنها در رژیم غذایی ، روش های حفظ و پخت و پز آنها در روز جهانی خود ، ریتا عون متخصص تغذیه به الجزیره نت گفت که حبوبات غذاهای گیاهی بسیار سالم هستند و حاوی مواد مغذی بسیاری هستند ، و آنها غذاهای اقتصادی هستند که شامل در هر رژیم غذایی متعادل ، زیرا آنها غنی از فیبر ، پروتئین ، کربوهیدرات و ویتامین های گروه B هستند. (ب) آهن ، منیزیم و روی و چربی کمی به ویژه چربی اشباع و فاقد کلسترول.

چگونه حبوبات بخوریم؟

ریتا خاطرنشان می کند که وعده روزانه حبوبات توسط یک فرد نصف فنجان و حاوی 115 کالری شامل 20 گرم کربوهیدرات ، 8 گرم پروتئین و 7-9 گرم پروتئین است.

وی می افزاید: اگرچه حبوبات منبع غنی پروتئین و آهن هستند ، اما بهتر است آنها را با ویتامین C همراه کنید (مانند گوجه فرنگی ، مرکبات یا برگ های سبز) ، زیرا این باعث افزایش جذب آهن می شود ، به خصوص که آهن موجود در حبوبات کند است در بدن.

در رژیم وگان که بر اساس حبوبات است ، زیرا آنها منبع اصلی پروتئین ، آهن ، روی و ویتامین ها هستند. کسانی که از این سیستم پیروی می کنند باید به کمیت آن توجه کنند ، زیرا مقدار زیاد منجر به افزایش وزن می شود ، اما اگر به مقدار متوسط ​​خورده شود ، منجر به افزایش وزن نمی شود.

یک رژیم گیاهخواری ممکن است باعث افزایش وزن شود زیرا غنی از کربوهیدرات بدون پروتئین است و شامل برنج ، سیب زمینی ، حبوبات و نشاسته است و عدم مصرف صحیح آن باعث افزایش وزن می شود.

محققان معتقند که کودکان می توانند از 6 تا 8 ماهگی حبوبات را بخورند و این سهم بسیار کوچک و له شده است.

و به یاد داشته باشید که اهمیت شستشو و خیساندن نبض ها 24 ساعت قبل از استفاده از آنها خصوصاً برای افرادی که از نفخ شکم رنج می برند ، به طوری که از آنها فیتات خارج می شود ، ترکیبی موجود در غلات و حبوبات که برای حفظ فسفر در گیاه کار می کند. اگرچه جذب برخی مواد معدنی را کاهش می دهد ، یک آنتی اکسیدان سالم است.

مقاومت سازی حبوبات در برابر بیماری های مزمن

طبق گفته ریتا ، طبق رژیم غذایی ، فرد می تواند مقدار مورد نیاز و کافی را تعیین کند. برای کسی که دو هزار کالری مصرف می کند ، به عنوان مثال یک فنجان و نیم فنجان حبوبات کافی است ، در حالی که برای کسی که 1200 کالری مصرف می کند ، نیمی از یک فنجان کافی است.

وی خاطرنشان می کند که مصرف حبوبات با بیماری های مزمن از جمله دیابت ، استرس و افزایش چربی خون رابطه معکوس دارد ، بنابراین هرچه یک فرد حبوبات از این بیماری ها مصرف کند ، خطر ابتلا به این بیماری ها برای وی کمتر است. این با آزمایش روی افرادی که دیابت نوع 2 دارند ثابت شده است و آنها یک فنجان حبوبات ، معادل 190 تا 200 گرم در روز می خورند و پس از 3 ماه ، مطالعه نشان داد که ذخیره دیابت ، کلسترول ، تری گلیسیرید و فشار خون همه کاهش یافت

ریتا رژیم “داش” را برای کسانی که فشار خون بالا و خطر بیماری قلبی دارند توصیه می کند. این رژیم غذایی بر پایه گیاهان و بخصوص حبوبات ، بذرها ، مغزها ، سبزیجات و میوه ها است که در آن فرد نیمی از غذا را می خورد. فنجان حبوبات پخته شده 4 تا 5 بار. هفتگی.

حبوبات و روش نگهداری و پخت آن ها

حبوبات چگونه حفظ می شوند؟

غاده مواد آدیمی ، نویسنده کتاب “غده البیت برای خانه داری” می گوید که حفظ حبوبات و غلات در ظروف بسته یا کیسه پنبه ای ترجیح داده می شود. نکته مهم این است که در کیسه پلاستیکی نمانید ، و در یک مکان خشک و خنک نگه دارید.

برای محافظت در برابر پوسیدگی ، یک قاشق غذاخوری دانه فلفل سیاه ، چوب دارچین ، برگ بو ، میخک ، فلفل تند خشک یا دانه های سیر با پوست روی سطح آن قرار می گیرد ، اما اگر در کیسه های پارچه ای باشد ، یک نمک درشت می تواند قرار گیرد.

همچنین می توان آن را پس از 3 دقیقه جوش در یخچال نگهداری کرد ، و 3 دقیقه نیز مستقیماً در آب یخ قرار داد ، سپس آن را تخلیه و خشک کرد و به مدت نیم ساعت روی حوله خشک کرد و در کیسه های مخصوص منجمد یا ظرف درب بسته قرار داد یخچال.

برای پخت حبوبات و غلات ، خوب بشویید و سپس به مدت دو ساعت در آب سرد خیس کنید ، سپس دوباره بشویید و به مدت یک روز در آب خیس کنید.

روش دوم که غاده استفاده می کند این است که پالس ها را پس از جوشاندن به مدت یک ساعت ترک کنید ، سپس روی حرارت کم قرار دهید یا ساعت ها با آب جوش و کربنات به میزان یک قاشق چای خوری در هر لیتر آب خیس کنید ، در حالی که آب دور ریخته می شود و دانه ها وقتی آماده شدند شسته می شوند.

و حبوبات را می توان در آب سرد و بی کربنات در ظرف شیشه ای داخل مایکروویو به مدت 10 دقیقه در دمای بالا و سپس 40 دقیقه در درجه یخ زدایی خیس کرد.

و بعد از خیساندن خوب بشویید ، و در اجاق فشار با كمي روغن در آبكش آبكش قرار دهید تا از سرریز شدن آب و بی كربنات جلوگیری شود تا زمان جوش كاهش یابد وقتی سوت شروع شد ، آن را به مدت نیم ساعت با حرارت کم بگذارید.

محبوب ترین وعده غذایی حبوبات

از جمله مشهورترین وعده های غذایی حبوبات می توان به: نخود فرنگی ، لوبیا و خورشت های نخود همراه با برنج ، حبوبات ، نخود و سس حبوبات اشاره کرد. مخلوط غنی ترین وعده غذایی زمستانی برای حبوبات است.

حبوبات و روش نگهداری و پخت آن ها

روش آماده سازی ترکیبی

الهام جبیلی از کوه لبنان می گوید که برخی از شرکت های مواد غذایی کیسه های آماده حاوی سویا ، عدس و لوبیا با برنج دارند که مخلوط می شوند ، اما آنها هرگز آنها را قبول نمی کنند. ترجیح می دهد غلات را جداگانه خیس کنید.

او یک فنجان لوبیای کاج (یک لوبیای خشک کوچک) ، یک فنجان نخود ، یک فنجان سویا و نصف فنجان نخود خشک را یک شب خیس می کند.

و دو پیاز و سیر را در روغن نباتی سرخ کرده ، زیره ، فلفل دلمه ای ، گشنیز خشک ، دارچین و نمک به آن اضافه کنید ، سپس لوبیا ، نخود ، سویا ، نخود فرنگی و عدس شسته شده را با یک چهارم فنجان برنج اضافه کنید. آب ، آب گوشت یا آب مرغ را تا حد زیادی اضافه کنید و آن را روی حرارت متوسط ​​نگه دارید تا همه مواد نرم شوند و قبل از خاموش کردن آتش حدود 3 دقیقه کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید.

  • برچسب:
ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
دستور تهیه استیک
آشپزی
دستور تهیه استیک

برش هاي گوشت گاو ، طباح يا استيک قطعاتي از گوشت هستند که به منظور بدست آوردن يک تکه گوشت نرم بر روي بافت ها بريده مي شوند و مي توان استيک را از مرغ ، ماهي يا گوشت گاو تهيه کرد و اين غذا را بسرخ کردن ، کباب کردن يا حتي براي ...

غذاهای ژاپنی
آشپزی
کوکی
آشپزی
کوکی

کوکی اسنک بسیار مقوی برای کیف مدرسه کودکان است چرا که با استفاده از مواد مغذی مانند موز تهیه شده و بصورت خانگی پخته میشود؛ همچنین میتوانید به همراه کودک دلبندتان این کوکی ها را آماده کنید.

دسر با خرما
آشپزی
دسر با خرما

با توجه به خواص بسیار بالای خرما، بهتر است در میان وعده های خود از خرما استفاده کنیم. خرما سرشار از فسفر، منیزیم، پروتئین، مس، آهن، و کلسیم میباشد. خرما به سوخت و ساز بدن نیز کمک میکند.

ته دیگ
آشپزی
ته دیگ

ته دیگ همانطور که از نامش پیداست، موادی است که در ته قابلمه قرار می گیرد و بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد. ته دیگ در انواع مختلف با مواد مختلفی پخته میشود.

غذاهای نونی
آشپزی
غذاهای نونی

غذاهای نونی جایگزین خوبی برای غذاهای برنجی هستند، میتوانند گزینه خوبی برا شام و رژیم غذایی افراد باشند. چراکه بسیار سبک بوده ، سریع و براحتی تهیه میشوند. جهت تهیه غذاهای نونی با ما همراه باشید.

معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات