ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

انواع مواد غذایی مغذی کدامند؟

آشپزی
1400/03/25

تعداد مواد مغذی با اهمیت در حفظ سلامتی ما از چند ده ماده تشکیل می شود. مواد مغذی را باید از غذاهایی که مصرف می کنیم بدست آوریم.

طبقه بندی گروه های مواد غذایی

متخصصان تغذیه مواد مغذی را در شش گروه اصلی طبقه بندی می كنند آب ، كربوهیدرات ها ، چربی ها ، پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین ها. چهار گروه اول عناصر درشت مغذی نامیده می شوند زیرا بدن به مقدار زیادی به آنها نیاز دارد. در مورد دو گروه دیگر ، بدن فقط به مقدار کم به آنها احتیاج دارد و به همین دلیل به آنها ریز مغذی می گویند.

آب به مقدار زیاد مورد نیاز است ، زیرا بدن تا حد زیادی از آب تشکیل شده است. معمولاً حدود 50٪ تا 75٪ وزن بدن فرد از آب تشکیل شده است.

بدن به مقادیر زیادی کربوهیدرات ، چربی و پروتئین نیاز دارد ، زیرا این مواد مغذی انرژی را برای فرد فراهم می کند. انرژی موجود در غذاها با واحدهایی اندازه گیری می شود که کالری نامیده می شود. کالری مقدار انرژی مورد نیاز برای بالا بردن یک درجه حرارت یک گرم آب است.

اگرچه مواد معدنی و ویتامین ها فقط به مقدار کم مورد نیاز هستند ، اما به اندازه سایر انواع مواد مغذی برای سلامتی حیاتی هستند. مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد ، حفظ فیبر و تنظیم عملکردهای بدن مورد نیاز است.

تعداد وعده های پیشنهادی با مواد مغذی

نان ، تورتیلا ، برنج و پای. این گروه عمدتا از کربوهیدرات ها تشکیل شده و منبع اصلی انرژی می باشد. متخصصان تغذیه وعده های غذایی این غذاها را از 6 تا 11 وعده در روز توصیه می کنند.

مواد مغذی مورد نیاز بدن

گوشت ، مرغ ، ماهی ، لوبیای خشک ، نخود فرنگی ، تخم مرغ و آجیل. این گروه منبع اصلی پروتئین ها است. متخصصان تغذیه روزانه 2 تا 3 وعده توصیه می کنند.

ماست ، شیر ، ماست و پنیر. این گروه ویتامین های A ، B ، کلسیم و پروتئین را تأمین می کند. تعداد پیشنهادی وعده در روز از 2 تا 3 است.

میوه ها منبع عالی ویتامین ها هستند. میوه ها همچنین فیبر مقوی فراهم می کنند. متخصصان تغذیه روزانه 2 تا 4 وعده میوه تازه توصیه می کنند. سبزیجات علاوه بر فیبر منابع عالی ویتامین A ، B و C ، کلسیم و آهن هستند. تعداد وعده توصیه شده توسط متخصصان 3 تا 5 وعده در روز است.

  • برچسب:
ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
دستور تهیه استیک
آشپزی
دستور تهیه استیک

برش هاي گوشت گاو ، طباح يا استيک قطعاتي از گوشت هستند که به منظور بدست آوردن يک تکه گوشت نرم بر روي بافت ها بريده مي شوند و مي توان استيک را از مرغ ، ماهي يا گوشت گاو تهيه کرد و اين غذا را بسرخ کردن ، کباب کردن يا حتي براي ...

غذاهای ژاپنی
آشپزی
کوکی
آشپزی
کوکی

کوکی اسنک بسیار مقوی برای کیف مدرسه کودکان است چرا که با استفاده از مواد مغذی مانند موز تهیه شده و بصورت خانگی پخته میشود؛ همچنین میتوانید به همراه کودک دلبندتان این کوکی ها را آماده کنید.

دسر با خرما
آشپزی
دسر با خرما

با توجه به خواص بسیار بالای خرما، بهتر است در میان وعده های خود از خرما استفاده کنیم. خرما سرشار از فسفر، منیزیم، پروتئین، مس، آهن، و کلسیم میباشد. خرما به سوخت و ساز بدن نیز کمک میکند.

ته دیگ
آشپزی
ته دیگ

ته دیگ همانطور که از نامش پیداست، موادی است که در ته قابلمه قرار می گیرد و بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد. ته دیگ در انواع مختلف با مواد مختلفی پخته میشود.

غذاهای نونی
آشپزی
غذاهای نونی

غذاهای نونی جایگزین خوبی برای غذاهای برنجی هستند، میتوانند گزینه خوبی برا شام و رژیم غذایی افراد باشند. چراکه بسیار سبک بوده ، سریع و براحتی تهیه میشوند. جهت تهیه غذاهای نونی با ما همراه باشید.

معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات