ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

فواید قهوه چیست؟

نوشیدنی
1402/01/30

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوبی است که در سراسر جهان مصرف می‌شود، زیرا قهوه منبع غنی از کافئین طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، مقدار متوسط ​​قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. در این مقاله با فواید قهوه و عوارض احتمالی آن آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی قهوه

قهوه، نوشیدنیی است که در سراسر جهان مصرف می‌شود و می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی در روزانه شما عمل کند. هر چند که مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند باعث بروز برخی از مشکلات سلامتی شود. ارزش های غذایی قهوه در 100 گرم عبارت اند از:

  • کالری: 1 کالری  
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 2 میلی گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • پروتئین: 0.12 گرم
  • پتاسیم: 49 میلی گرم
  • منیزیم: 3 میلی گرم
ارزش غذایی قهوه

مواد فعال موجود در قهوه چیست؟

قهوه حاوی مواد فعالی می باشد که می‌تواند تأثیرات بسیاری بر سلامت بدن داشته باشد. این مواد فعال عبارت اند از:

  1. کافئین: اولین و مهم‌ترین ماده فعال در قهوه کافئین است که می‌تواند به عنوان محرک اعصاب مرکزی عمل کند و کارایی و تمرکز را بهبود بخشد.
  2. اسیدهای کلروژنیک: این اسید یک دسته از اسیدهای فنولیک موجود در قهوه است که دارای چندین فعالیت بیولوژیکی می باشد.  این اسید باعث ایجاد اثرات مفید قهوه می باشد که گلوکز را تنظیم می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  3. Cafestol و Cahill: این ترکیبات در روغن طبیعی قهوه یافت می شوند، این دو ترکیب برای مبارزه با التهاب، محافظت از کبد، مبارزه با سرطان و مبارزه با دیابت کار می کنند.
  4. تریگونیلین: این یک ترکیب آلکالوئیدی با عملکردهای تنظیمی است که به مقدار زیاد در بسیاری از گیاهان از جمله دانه های قهوه و دانه های شنبلیله یافت می شود. این ترکیب در دماهای بالا ناپایدار در نظر گرفته می شود.در طی برشته کردن، اسید نیکوتینیک (نیاسین) را تشکیل می دهد.

فواید قهوه

قهوه دارای فواید بسیار زیادی می باشد که در ادامه به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. لاذم به ذکر است که این فواید در صورت استفاده معقول از قهوه می باشد و مصرف بی رویه آن تاثیرات بسیاری بدی بر بدن می گذارد.

فواید قهوه

افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد شناختی

فواید شناخته شده مصرف متوسط ​​کافئین شامل بهبود جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله استقامت فیزیکی، عملکرد شناختی به ویژه هوشیاری، خلق و خو، توجه و عملکرد کلی ذهنی و رهایی از حالت های خستگی است.

با این حال، مصرف بیش از حد قهوه خطر کم آبی، اضطراب، سردرد و اختلالات خواب را افزایش می دهد.

کاهش خطر بیماری قلبی

نوشیدن قهوه ممکن است به جلوگیری از نارسایی قلبی کمک کند، این وضعیت زمانی رخ می دهد که قلب در پمپاژ خون کافی به بدن مشکل دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در روز به کاهش خطر حمله قلبی کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی

برخی از مطالعات نشان داده اند که قهوه به طور مثبت بر سلامت کبد تأثیر می گذارد، زیرا مشخص شد که کافئین به محافظت از کبد در برابر بیماری های مزمن کمک می کند که می تواند منجر به سیروز شود، به ویژه در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، مانند کسانی که از چربی رنج می برند.

فواید قهوه بر سلامت روحی و روانی

قهوه همچنین ممکن است فواید سلامت روانی داشته باشد زیرا خطر افسردگی را کاهش می دهد، زیرا  کافئین از اتصال گیرنده های مغز به یک ماده شیمیایی (آدنوزین) که باعث خستگی، افسردگی و نوسانات خلقی می شود، جلوگیری می کند.

بهبود خلق و خو

قهوه بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد زیرا حاوی کافئین است که یک محرک طبیعی برای سیستم عصبی مرکزی مسئول مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی است و پروبیوتیک هایی که افسردگی و بدخلقی را کاهش می دهد، خستگی ذهنی را کاهش می دهد و هوشیاری را بهبود می بخشد. قهوه به خودی خود حاوی پری بیوتیک هایی است که باعث تشکیل اسیدهای چرب و انتقال دهنده های عصبی می شود که سلامت روان را ارتقا می دهند.

فواید قهوه سبز

قهوه سبز یک دانه قهوه خام و بو داده نشده است. قهوه سبز به یک مکمل کاهش وزن محبوب تبدیل شده است. تحقیقات نشان می دهد که قهوه سبز می تواند با کاهش قند خون و جلوگیری از تجمع چربی به کاهش وزن کمک کند.

قهوه سبز همچنین می تواند به کاهش فشار خون بالا در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

قهوه سبز

فواید قهوه برای پوست

قهوه درماتیت را کاهش می دهد زیرا حاوی اسید کلروژنیک است. در موارد زخم یا عفونت های مکرر پوست، قهوه می تواند به مبارزه با مشکلات باکتری های مضر کمک کند.

قهوه همچنین ممکن است به درمان سیاهی زیر چشم کمک کند، زیرا اعتقاد بر این است که محتوای کافئین موجود در قهوه به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. قهوه را می توان به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای درمان برخی از مشکلات پوستی استفاده کرد. 

فواید قهوه برای اعصاب و لاغری

نوشیدن منظم کافئین روزانه ممکن است به کاهش خطر بیماری های عصبی از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند .

قهوه می تواند ذخیره چربی را تغییر دهد و از سلامت روده حمایت کند، که هر دوی آنها ممکن است برای مدیریت وزن مفید باشند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن قهوه باعث کاهش چربی کل بدن در زنان می شود.

خطرات و عوارض احتمالی مصرف قهوه

علیرغم فوایدی که قهوه برای سلامتی دارد، می تواند اثرات منفی بر روی برخی افراد داشته باشد.برخی از مطالعات نشان داده اند که خطر شکستگی استخوان در زنان مسن به میزان قابل توجهی با هر فنجان قهوه افزایش می یابد. علاوه بر این، قهوه ممکن است خطر آسیب دیدگی یا وزن کم هنگام تولد در دوران بارداری یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

نوشیدن بیش از حد قهوه همچنین ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • اسهال
  • بی خوابی و اضطراب
  • سردرد
  • استفراغ و حالت تهوع
  • عصبی بودن و اضطراب
  • صدای زنگ در گوش
  • ناراحتی معده 
مضرات قهوه

چه مقدار قهوه در روز باید نوشیده شود؟

سازمان غذا و دارو میزان 400 میلی گرم در روز را به عنوان حداکثر قهوه برای یک فرد بالغ سالم ذکر کرده است - که حدوداً چهار یا پنج فنجان قهوه است - به عنوان مقداری که به طور کلی با اثرات منفی جدی مرتبط نیست. با این حال، تنوع زیادی در میزان حساسیت افراد به اثرات کافئین و سرعت تجزیه آن وجود دارد.

برخی از شرایط باعث می شود افراد نسبت به اثرات کافئین حساس تر شوند، همانطور که در مورد برخی داروها وجود دارد. علاوه بر این، برای یک زن باردار یا شیرده، مشورت با پزشک در مورد اینکه آیا باید مصرف کافئین خود را محدود کند یا خیر ضروری است.

منبع: غذاچی

  • برچسب:
ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
فواید قهوه چیست؟
نوشیدنی
فواید قهوه چیست؟

فواید قهوه صرفا در افزایش انرژی خلاصه نمی شود، بلکه خواصی از جمله افزایش هوشیاری، کاهش خطر بیماری قلبی و ... می شود که در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

فواید آب زغال اخته برای بدن
نوشیدنی
فواید آب زغال اخته برای بدن

مصرف آب زغال اخته برای پیشگیری بسیاری از بیماری ها ایده آل است. این نوشیدنی از عفونت های ادراری ساده گرفته تا سرطان را می تواند درمان کند. آب زغال اخته باعث پیشگیری طیف وسیعی از بیماری ها می شود. این نوشیدنی یک آنتی اکسیدان به حساب می آید که در برابر خطرات روزمره و جدی ترین بیماری ها از بدن محافظت می کند. به هیچ عنوان نباید خود را از نوشیدن آب زغال اخته محروم نمایید.

4 نکته تخصصی برای درست کردن چای به روش صحیح
نوشیدنی
قهوه یا چای؟ کدام بهتر است؟
نوشیدنی
معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات