ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

فواید آب زغال اخته برای بدن

نوشیدنی
1402/01/16

آب زغال اخته از یک توت کوچک به دست می آید که با نام انگلیسی Cranberry نیز شناخته می شود. این میوه که در سراسر جهان به خاطر طعم شیرین و لذیذش شناخته شده است، گنجینه ای از آنتی اکسیدان های طبیعی است. در ادامه به فواید آب ذغال اخته برای بدن انسان خواهیم پرداخت.

زغال اخته از گیاهی بدست می آید که نام های زیادی از جمله کرن بری، انگور آمریکای شمالی، انگور فرنگی، کرن بری و غیره دارد. زغال اخته بسیار محبوب است و به دلیل غنی بودن از مواد مغذی در صنایع زیادی استفاده می شود. زغال اخته که سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف است، از آنتی اکسیدان ترین میوه های جهان است.

زغال اخته بسیار غنی از آنتی اکسیدان است

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است و به مقدار زیاد در زغال اخته (و همچنین آب آن) یافت می شود. همچنین فلاونوئیدها مولکول های آنتی اکسیدانی هستند که برخی گیاهان با مقدار متفاوت وجود دارند. زغال اخته حاوی سه فلاونوئید اصلی است که در مقادیر بسیار بالا در آن یافت می شود. این آنتی اکسیدان های طبیعی از اثرات مضر رادیکال های آزاد بر روی بدن جلوگیری می کنند.

فواید نوشیدن آب زغال اخته

مبارزه زغال اخته با سیستیت

خواص آب زغال اخته در سراسر جهان  به ویژه در مورد پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری (یا سیستیت)شناخته شده است. آب زغال اخته به پیشگیری از عفونت های مختلف دستگاه ادراری به ویژه در زنان کمک می کند. آب زغال اخته حاوی فلاونوئید بسیار خاص پروآنتوسیانیدین نوع A است. این مولکول از چسبیدن باکتری و عفونت های دستگاه ادراری به دیواره های مثانه جلوگیری می کند.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

آب زغال اخته موضوع مطالعات متعددی بوده است که بسیاری از آنها بر روی اثرات مفید فلاونوئیدها متمرکز شده اند. آب زغال اخته در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز مفید است. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در زغال اخته به از بین بردن رادیکال های آزاد که به تعداد زیاد در بدن وجود دارند کمک می کند. در واقع، رادیکال های آزاد باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شوند. بنابراین، آب زغال اخته از خطرات آترواسکلروز که منجر به مشکلات سلامتی و سایر بیماری ها می شود، جلوگیری می کند.
علاوه بر این، مواد فعال (آنتی اکسیدان ها) در آب زغال اخته از اکسید شدن کلسترول بد و تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند.

فواید آب زغال اخته

با زغال اخته آرامش و سلامت گوارش را بازیابی کنید

آب زغال اخته روی سیستم ادراری اثر می گذارد و سیستم روده ما را نیز حفظ می کند. مطالعات انجام شده بر روی انواع توت ها نشان می دهد که آب آن به پیشگیری و کنترل عفونت هلیکوباکتر پیلوری که معده را تحت تاثیر قرار می دهد، کمک می کند.
آب زغال اخته را می توان با مرزنجوش ترکیب کرد تا تسکین بهتری برای افرادی که از عفونت روده رنج می برند باشد.

حفظ سیستم مغز و سلول های آن

زغال اخته به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود از نظر محافظت از سلول ها،  اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب، برای حفظ سلول های عصبی نیز کار می کند. آب زغال اخته به کاهش از دست دادن ارتباطی که می تواند بین نورون ها و سلول های مختلف مغز ظاهر شود کمک می کند و گاهی اوقات حتی آن را معکوس می کند. با مصرف این آب میوه می‌توان از نقص‌های عصبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کرد. همچنین خوردن زغال اخته، میوه‌ها و سبزیجات به حافظه و جلوگیری از شروع آلزایمر کمک می‌کند.

میوه هایی که در حفظ سیستم مغز و سلول موثر اند

خواص ضد سرطانی زغال اخته

آب زغال اخته به دلیل دارا بودن مواد بسیار مفید (آنتی اکسیدان های طبیعی بسیار قوی) زمینه های علمی را به خود خیره کرده است. محققان تلاش کرده اند تا فواید بالقوه آب زغال اخته را در پیشگیری و درمان انواع مختلف سرطان مشخص کنند. مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده تا به امروز نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.
آب زغال اخته به طور خاص از خطر ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می کند. ترکیبات فعال آن از تکثیر و رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان سینه، ریه، روده بزرگ و پروستات جلوگیری می کند.

ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
فواید قهوه چیست؟
نوشیدنی
فواید قهوه چیست؟

فواید قهوه صرفا در افزایش انرژی خلاصه نمی شود، بلکه خواصی از جمله افزایش هوشیاری، کاهش خطر بیماری قلبی و ... می شود که در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

فواید آب زغال اخته برای بدن
نوشیدنی
فواید آب زغال اخته برای بدن

مصرف آب زغال اخته برای پیشگیری بسیاری از بیماری ها ایده آل است. این نوشیدنی از عفونت های ادراری ساده گرفته تا سرطان را می تواند درمان کند. آب زغال اخته باعث پیشگیری طیف وسیعی از بیماری ها می شود. این نوشیدنی یک آنتی اکسیدان به حساب می آید که در برابر خطرات روزمره و جدی ترین بیماری ها از بدن محافظت می کند. به هیچ عنوان نباید خود را از نوشیدن آب زغال اخته محروم نمایید.

4 نکته تخصصی برای درست کردن چای به روش صحیح
نوشیدنی
قهوه یا چای؟ کدام بهتر است؟
نوشیدنی
معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات